De Walkman verandert de wereld van muziek
1 juli 1979 – Het is een datum die de geschiedenis van de popmuziek én het dagelijks leven voorgoed zou veranderen. Op die dag introduceerde het Japanse elektronicaconcern Sony een revolutionair apparaat: de Walkman. Voor het eerst konden muziekliefhebbers hun favoriete albums onderweg beluisteren – op straat, in de trein of gewoon op de fiets. De draagbare cassettespeler op batterijen zorgde voor een stille revolutie.
Hoewel het toestel in eerste instantie alleen in Japan op de markt kwam, duurde het niet lang voordat ook de rest van de wereld viel voor het handige muziekmaatje. In de Verenigde Staten werd het apparaat verkocht onder de naam Sound-About, in het Verenigd Koninkrijk als Stowaway, en in Australië als Freestyle.
Maar al snel raakte één naam wereldwijd ingeburgerd: Walkman – een merknaam die synoniem werd voor draagbare muziek.
Wanneer kwam de Walkman naar Nederland en België?
De Walkman werd in 1980 geïntroduceerd in zowel Nederland als België. Aanvankelijk was het toestel niet goedkoop en eerder een gadget voor jongeren met een wat dikkere portemonnee. Toch groeide het apparaat al snel uit tot een massafenomeen. De combinatie van mobiliteit, persoonlijke muziekbeleving en stijl maakte van de Walkman een must-have in de jaren tachtig.
Door de jaren heen verschenen er talloze modellen – met radio, autoreverse, en later ook cd- en minidiskversies – maar het origineel blijft een icoon. De eerste generatie Walkman, met zijn blauwe kleur, zilveren knoppen en leren hoesje, is inmiddels een geliefd verzamelobject.
Culturele impact
De komst van de Walkman had een enorme invloed op hoe we muziek beleven. Het idee dat muziek iets persoonlijks is, dat je in je eigen bubbel kon luisteren terwijl je door de stad liep, was compleet nieuw. Het veranderde ook hoe albums werden gemaakt – opeens moesten artiesten rekening houden met het feit dat mensen hun muziek onderweg en via een hoofdtelefoon beluisterden.
Tegen het einde van de jaren tachtig waren er wereldwijd al meer dan 100 miljoen Walkmans verkocht. In Nederland en België werd het apparaat een vast onderdeel van het straatbeeld: jongeren met koptelefoons op, lopend of fietsend, verdiept in hun favoriete cassettebandje.
Vandaag de dag is de Walkman vooral een symbool van nostalgie. Maar op 1 juli 1979 begon het allemaal – een muzikale revolutie in zakformaat.
