Blondie – Van New Yorkse underground tot wereldwijde popiconen

Blondie is een Amerikaanse band die in 1974 werd opgericht in New York door zangeres Debbie Harry en gitarist Chris Stein. De groep groeide uit tot een van de meest invloedrijke acts uit de new wave- en punkbeweging van de jaren ’70 en ’80. Met hun unieke mix van punk, pop, disco, reggae en rap wisten ze zowel het alternatieve als het mainstream publiek te veroveren.

Beginjaren en doorbraak

Blondie ontstond in de levendige kunstscene van Manhattan, waar ze optraden in legendarische clubs als CBGB en Max’s Kansas City. Hun debuutalbum Blondie verscheen in 1976, gevolgd door Plastic Letters in 1977. Met de single “Denis” scoorde de band hun eerste grote Europese hit, met een nummer 1-notering in Nederland. De combinatie van retro-invloeden, punkattitude en Debbie Harry’s opvallende uitstraling trok snel de aandacht.

Wereldfaam met Parallel Lines

De echte wereldwijde doorbraak kwam in 1978 met het album Parallel Lines. Het bevatte hits als “Heart of Glass”, “Hanging on the Telephone”, “Sunday Girl” en “Picture This”. Vooral “Heart of Glass”, een gewaagde mix van disco en new wave, werd een wereldhit en veranderde het poplandschap voorgoed. Blondie bewees dat punk en pop perfect konden samengaan.

Experiment en stijlbreuken

Blondie bleef zich muzikaal vernieuwen. Op Eat to the Beat (1979) stonden hits als “Dreaming” en “Atomic”. Het album Autoamerican (1980) liet een nog bredere stijl horen, met het reggae-achtige “The Tide Is High” en “Rapture” — het eerste nummer met rap dat de Amerikaanse hitlijsten aanvoerde. In 1980 scoorde de band ook met “Call Me”, geschreven voor de film American Gigolo.

Uiteenvallen en comeback

In 1982 viel de band uiteen, mede door gezondheidsproblemen van Chris Stein en interne spanningen. Debbie Harry begon een solocarrière en acteerde in films, maar Blondie bleef populair. In 1999 keerde de band terug met het album No Exit, met daarop de hit “Maria”, die in Engeland op nummer 1 kwam. In Nederland trad de band op tijdens Parkpop, waar jong en oud samenkwam.

Nieuwe generaties en blijvende invloed

In de jaren 2000 en 2010 bracht Blondie meerdere albums uit, waaronder The Curse of Blondie (2003), Panic of Girls (2011) en Pollinator (2017). Ze werkten samen met artiesten uit de nieuwe generatie, zoals Sia en Charli XCX, en bleven relevant op festivals en in de popcultuur. In 2025 verschijnt een nieuw album, opgenomen met producer John Congleton. Het is het laatste werk waarop drummer Clem Burke nog te horen is, die eerder dat jaar overleed.

Blondie en de Benelux

Blondie genoot in Nederland en België altijd een trouwe fanbasis. Naast hun vroege hits bleven nummers als “Atomic”, “Call Me” en “Dreaming” populair op radio en retro-avonden. Optredens op festivals als Parkpop, Werchter en Lokeren bevestigden hun status als tijdloze liveband.

Erfgoed

Blondie’s invloed is enorm. Ze waren pioniers in het combineren van genres, braken barrières voor vrouwen in de rock en introduceerden nieuwe stijlen in de popmuziek. Debbie Harry groeide uit tot een stijlicoon en feministisch boegbeeld, terwijl de band als geheel een brug sloeg tussen underground en mainstream.

Met een carrière van meer dan vijf decennia, talloze hits en een blijvende impact op de muziekgeschiedenis, is Blondie veel meer dan een band — het is een cultureel fenomeen.

Platenprak

Deze week aan het begin elk uur op werkdagen een plaat van Blondie tussen 13:00 en 14:00 uur